Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019),
keputusan dan perbincangan kajian dibahagikan kepada tiga bahagian. Setiap
bahagian berkaitan dengan objektif kajian iaitu blog yang berkaitan dengan
pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia.
Graf 6.1 menunjukkan perspektif responden tentang blog
berdasarkan pengajian kesusasteraan. Genre kesusasteraan adalah seperti puisi,
cerpen, skrip drama dan pantun. Ini boleh dilihat bahawa kebanyakan responden
memilih salah satu daripada genre kesusasteraan berikut yang mereka suka untuk
ditulis di dalam blog. Pandangan dan pendapat di atas memperlihatkan bahawa
mereka menggunakan blog untuk menulis puisi cinta, sajak untuk kedua ibu bapa,
dedikasi dan puisi untuk kelas kesusasteraan dan juga untuk berlatih
menggunakan perkataan yang sesuai. Untuk
pernyataan responden yang menulis cerpen pula, mereka
menyatakan bahawa menulis cerpen pendek membolehkan mereka
berlatih menggunakan bahasa. Responden juga suka membaca cerpen pendek dalam
blog kawan mereka. Bagi responden suka menulis skrip dalam blognya, mereka
menyebut bahawa mereka boleh berkongsi skrip melalui blog dan mereka juga mampu
untuk menulis apa sahaja dalam skrip. Responden mempunyai banyak perkara yang
ingin ditulis dalam skrip memandang banyak idea untuk diceritakan. Responden
turut bermotivasi apabila mereka tahu skrip mereka dibaca oleh orang lain
melalui blog.
Pantun turut dinyatanya oleh responden. Pantun adalah genre yang
bagus dan akan dibaca oleh rakan mereka; maka, ia akan membuatkan mereka ingin
membaca yang lain.
Graf 6.2 menunjukkan peratusan cara
menggunakan blog dalam pembelajaran bahasa yang berbeza oleh kedua-dua
responden lelaki dan wanita. Berdasarkan responden, pembelajaran bahasa boleh
dipelajari melalui penulisan surat, meluahkan perasaan, dan juga melalui
pemikiran kritis daripada blog. Responden yang suka menulis surat di dalam
blognya mereka menyatakan bahawa dengan menulis surat, ia membantu meningkatkan
keyakinan mereka untuk menulis. Responden turut menyatakan bahawa mereka
menulis dan menerima surat melalui blog memandangkan ia memberi mereka lebih
kepuasan.Untuk responden yang berminat untuk meluahkan perasaan melalui blog,
mereka menyatakan bahawa mereka menggunakan blog untuk menulis secara peribadi
di samping untuk meluahkan perasaan hari ke hari. Responden juga turut
menyatakan bahawa mereka suka membaca blog rakan-rakan memandangkan mereka
ingin mengetahui apa yang dirasai oleh rakan mereka. Terdapat juga responden yang berminat untuk menulis teka-teki di dalam blognya. Responden menyatakan bahawa
mereka teruja untuk menyelesaikan teka-teki daripada blog rakan mereka.
Graf 6.3 menunjukkan bahawa
penulisan blog membantu responden di dalam proses pembelajaran teknologi.
Responden menyukai video, audio dan fotografi dimasukkan ke dalam blog.Terdapat
responden begitu teruja untuk menyiarkan klip video di dalam blog mereka.
Responden juga suka meletakkan klip video berkenaan cerpen pendek atau
dokumentari di dalam blog.
Bagi audio pula, kesemua responden sangat suka meletakkan
audio di blog mereka. Mereka meletakkan audio dalam senarai main lagu
memandangkan mudah bagi mereka merombak dan memilih lagu yang mereka mahu.
Selain itu, responden juga sangat teruja untuk menyiarkan
gambar di blog. Responden menyatakan bahawa blog yang mengandungi gambar akan
menjadi menarik.
Rujukan:
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), Eh!!! Media
Sosial, Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment