Tuesday 7 April 2020

BBM3410Satu2020: Strategi Kesopanan


NAMA:MUHAMMAD HAZIQ BIN SAHARI

NO MATRIK: 199800

STRATEGI KESOPANAN OLEH BROWN & LEVINSON (1987)

Brown & Levinson (1987) mencadangkan teori kesopanan dalam wacana. Teori kesopanan Brown & Levinson (1987) terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama adalah teori asas mengenai sifat kesopanan dan bagaimana ia berfungsi dalam interaksi. Bahagian kedua adalah senarai strategi kesopanan dalam wacana. Brown & Levinson (1987) memperkenalkan konsep 'wajah' untuk menggambarkan "kesopanan' dalam erti kata yang luas iaitu semua interaksi mempunyai kepentingan dalam mengekalkan dua jenis 'wajah': 'wajah positif dan 'wajah negatif. Brown & Levinson (1987: 61) menentukan 'muka positif kerana imej positif dan konsisten mempunyai keyakinan diri. Sebaliknya, 'muka negatif' adalah "tuntutan asas untuk kawasan, kepentingan diri dan hak-hak untuk tidak diganggu". Strategi kesopanan pula digunakan untuk merumuskan mesej untuk menyelamatkan muka positif pendengar apabila muka yang mengancam tidak dapat dielakkan atau dikehendaki. Brown & Levinson (1987) menggariskan empat jenis utama strategi kesopanan (Rajah 3): bald on-record, kesopanan negatif, kesopanan positif dan off-record (tidak langsung) dan juga semata-mata tidak menggunakan kata muka yang mengancam itu.


STRATEGI KESOPANAN

Bald on-recond
 Contoh:
Bersedia!
Dengar sini.
Berikan saya bakul besar itu. Lanpu itu berwarna hijau. Jemput masuk
Jemput  makan.

Kesopanan Negatif
Mungkin dia yang mengambil kotak itu,
 Mungkin!
 Tolong berikan saya pinggan putih itu.
Kalau begitu, sedikit arahan tidak diperlukan?
Membuang botol kosong merata-rata tidak dibenarkan.

Kesopanan Positif 
Contoh: Kamu nampak sugul. Boleh saya tolong? Boleh saya pinjam seratus ringgit? Saya ikut kamu ke hospital, jika kamu tidak keberatan.


Off-record 
Wah, semakin sejuk dalam bilik ini.  Mahal betul harga kasut di sini.
Cantik baju kamu.

RUJUKAN :
Normaliza Abd Rahim (2014), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi, Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: KALENDER 2021

Hi semua hari ni saya akan menerangkan serba sedikit bagaimana cara hendak buat kalender. 1) Download Adobe Photoshop 2) Tak kesah downlo...